Buitenkunstig: een kunstig stukje organisatiewerk

Buitenkunstig verwijst naar een zomer- buitenevenement dat al vanaf 2010 jaarlijks in Gorssel wordt aangeboden. ‘Aangeboden’ omdat het gratis toegankelijk is maar verre van kosteloos is voor de organisatie. Met het aanbod van een omvangrijk programma is steeds behoefte aan vrijwilligers die zich willen inzetten voor dit ‘kunstig’ evenement in de buitenlucht. Het aanbod omvat: kunst- en creatieve uitingen, brocante, muziek en theater, culinair en vermaak.
In gesprek met Gerda Mulder
Gerda is ondernemer van een Brocantewinkel ZigZag in het centrum van Gorssel en sinds 5 jaar voorzitter van de stichting Buitenkunstig. Samen met andere vrijwilligers is ze al vanaf december druk met de voorbereidingen van Buitenkunstig. Belangrijk deel van haar werk is organisatiewerk. Grote uitdagingen zijn: genoeg vrijwilligers vinden, zaken financieel rond krijgen en de promotie van het evenement en natuurlijk de uitvoering. Beloning voor het vele werk zijn de teamgeest, het samenwerken aan iets moois dat weer komen gaat en dan op Vaderdag 15 juni zich onderdompelen in het feestgedruis.
Vrijwilligers
De organisatie van het evenement ligt in de handen van een kernteam van ongeveer 6 vrijwilligers met ondersteuning van nog vele andere vrijwilligers die komen en gaan. Dit laatste betekent dat ook Buitenkunstig voortdurend nieuwe krachten nodig heeft. Vrijwilliger zijn betekent vooral er plezier in hebben om iets voor een ander of de gemeenschap te doen en daar hoort ook bij voldoening te ervaren en van betekenis te zijn. De mix maakt mensen gemotiveerd en geeft de vrijheid om te kiezen voor werk dat het beste bij iemand past. Voor alle deelnemers geldt dat de opkomst voor het evenement stimulerend is, meer bezoekers meer plezier!
Financieel
Ieder jaar is het een uitdaging om het evenement financieel rond te krijgen. Tot op heden was er geen sprake van gemeentelijke ondersteuning (met uitzondering van de eerste editie na de Coronapandemie). De fondsen komen hoofdzakelijk van de verhuur van kramen en de sponsoring door bedrijven. Deze opbrengsten zijn noodzakelijk voor de vele soorten kosten die betaald moeten worden van materialenhuur tot vergoedingen voor artiesten.
Promotie
Het succes van het evenement staat en valt met het aantal bezoekers. Van grote invloed hierop is het weer; bij regen is het pech maar uitbundige zonneschijn betekent veel publiek. Er wordt op tijd begonnen met de aankondiging en promotie van het event. De websites, de agenda op gorssel.nl, buitenkunstig.nl, lokale kranten en flyers en ook ‘mond tot mond’ reclame doen hun werk. Het effect is dat in de hele gemeente Lochem, regio’s er omheen en soms zelfs landelijk, mensen op de hoogte raken en Vaderdag dubbel feestelijk maken.